ICHŚ FISZER
Hanoch Levin
reż. Marek Kalita
Obsada:
Marek Kalita, Wenanty Nosul, Piotr Polak, Jacek Poniedziałek, Aleksandra Popławska, Stephano Sambali, Wvarwzeky Wez Kombo Bouetoumoussa
Twórcy:
adaptacja i reżyseria: Marek Kalita
tytuł oryginalny: Ikhsh Fisher
przekład: Agnieszka Olek
scenografia: Marek Kalita
współpraca scenograficzna, wykonanie scenografii, kostiumy: Katarzyna Adamczyk
reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk
dramaturgia: Tomasz Śpiewak
opracowanie muzyczne: Piotr Polak
asystent reżysera: Adam Kasjaniuk
inspicjent: Łukasz Jóźków
zdjęcia: Tomasz Tyndyk
KOPRODUKCJA NOWEGO TEATRU I TEATRU IMKA
Prawa autorskie do sztuki reprezentuje The Institute of Israeli Drama a w Polsce Agencja Dramatu i Teatru Elżbieta Manthey
Levin opisuje tu, inaczej niż w innych swoich dramatach, mężczyznę z jego obsesjami i lękami, których głównym obiektem jest kobieta. Następuje seria surrealistycznych, groteskowych, a równocześnie bolesnych wizji umierania. „Ichś Fiszer” to spektakl o kryzysie mężczyzny, jego porażce życiowej, a w rezultacie decyzji o samobójstwie. To scenariusz o umieraniu, to ostatnie sekundy, w których odbywa się nierealna, symboliczna podróż Ichsia w poszukiwaniu własnej tożsamości. Podróż w dotarciu do „istoty kobiety”… Kim jest…? Dlaczego tak mało o niej wiem…? Dlaczego budzi we mnie lęk…? To również sen o jednej kobiecie, ciągle innej, przybierającej różne imiona, ale ciągle tej samej, o której bohater marzy i którą kocha, którą może kiedyś stracił.
—
„Zacząłem marzyć o tym, żeby wystawić sztukę Levina i dzięki tłumaczce Agnieszce Olek trafiłem na „Ichsia Fiszera”. Od razu wiedziałem, że odkryłem coś niezwykłego. Dramat, który łączy w sobie szalony humor, fantazję i tragizm. Levin opisuje tu, inaczej niż w innych swoich dramatach, mężczyznę z jego obsesjami i lękami, których głównym obiektem jest kobieta. Pojawia się tu również motyw śmierci. Dlatego chciałem ująć ten dramat w pewne ramy, równocześnie rozwijając obecne w tekście intuicje autora. Można powiedzieć, że scenariusz, który stworzyłem, jest opisem umierania. Monolog „do Eweliny” (Dziwka z Ohio) jest początkiem tego procesu. Dalej następują surrealistyczne, groteskowe, a równocześnie bolesne wizje umierającego Ichsia, zakończone drugim monologiem „do Eweliny”. To ostanie słowa Ichsia przed śmiercią. Jest to kryzys mężczyzny w średnim wieku. Jego porażka życiowa, w rezultacie decyzja o samobójstwie. To scenariusz o umieraniu, to ostatnie sekundy, w których odbywa się nierealna, symboliczna podróż Ichsia w „poszukiwaniu małego”, w poszukiwaniu własnej tożsamości. Podróż w dotarciu do „istoty kobiety”… Kim jest?… Dlaczego tak mało o niej wiem?… Dlaczego budzi we mnie lęk? To również sen o jednej kobiecie, ciągle innej, przybierającej różne imiona, ale ciągle tej samej, o której bohater marzy i którą kocha, którą może kiedyś stracił.” | reż. Marek Kalita
Czas trwania spektaklu: 2 godz.
Recenzje:
Marek Kalita podjął się szczególnie trudnej roli: reżysera i odtwórcy tytułowej postaci. Aktorsko wypadł znakomicie. Najsilniejsze wrażenie robi jego monolog, który rozpoczyna spektakl. W sali spowitej mrokiem w świetle reflektora wyłania się skulona postać mężczyzny żegnającego się ze światem, wspominającego swą niespełnioną miłość. W kolejnych scenach odbywa symboliczną podróż w poszukiwaniu własnej tożsamości, wkracza do świata bankierów, dyrektorów cyrku, domorosłych filozofów, sanitariuszy, hydraulików. Świata, w którym coraz bardziej czuje się zagubiony i samotny. Przedstawienie w Teatrze IMKA jest pokazem świetnego aktorstwa. Oprócz Marka Kality na szczególne zainteresowanie zasługuje Aleksandra Popławska. Znakomicie sprawdza się w roli kobiet dominujących, ekscentrycznych, ale też poszukujących miłości. Jacek Poniedziałek świetnie łączy postacie meksykańskiego playboya, filozofa, dyrektora cyrku i kierowcy rajdowego. Do tego Piotr Polak w roli ekscentrycznego hydraulika.
Jan Bończa-Szabłowski, Rzeczpospolita
Wszystkie kobiece role w tym spektaklu kreuje Aleksandra Popławska i robi to tak soczyście, wiarygodnie, z adekwatną pewnością siebie, że ze spokojem sumienia można okrzyknąć ją głównym filarem tego spektaklu. Każda z zagranych przez nią kobiet jest silna, wyrazista i przekonuje, że jednym gestem jest w stanie posłać faceta do kąta.
Marek Kubiak, teatrdlawas.pl
Granica między tym, co realne a fikcyjne wyraźnie widoczna jest już na poziomie wizualnym. Scena to przestrzeń delirycznej projekcji wyobraźni bohatera; czarno-biały obraz przefiltrowany przez oko kamery to momenty naznaczonej codziennością i smutkiem rzeczywistości. Estetyka spektaklu wyraźnie zainspirowana twórczością Krzysztofa Warlikowskiego (scenografia, kostiumy, użycie kamer) utrzymana jest w konwencji groteski i absurdu. Humor przeplata się z tragizmem, życie ze śmiercią. Fiszer zmaga się z codzienną egzystencją, naznaczoną pasmem niepowodzeń w relacjach z kobietami, strachem przed utratą pewności siebie oraz przeszłością determinującą teraźniejszość.
Agnieszka Górnicka, teatrdlawas.pl
MOMOTARO
reż. Tomasz Karolak
Teatr IMKA jest przeznaczony dla szerokiej publiczności, która szuka w teatrze czegoś więcej niż bezrefleksyjnej rozrywki. IMKA daje szansę na spędzenie wieczoru w interesujący sposób - oprócz dobrej zabawy i śmiechu proponuje wybitną literaturę, która stawia ważkie pytania i prowokuje do głębszych przemyśleń. Znakiem szczególnym wszystkich spektakli jest znakomite aktorstwo teatralne.
+48 533 131 753
kasa@teatr-imka.pl
Godziny pracy kasy:
Kasa Teatru IMKA czynna na dwie godziny przed każdym spektaklem.
Sprzedaż wejściówek prowadzona jest w przypadku dostępności wolnych miejsc na 30 minut przed wydarzeniem o ilości wolnych miejsc informuje BOW pod numerem telefonu +48 533 131 753
Rezerwacje grupowe
tel.+48 533 131 753
Sekretariat
sekretariat@teatr-imka.pl
Projekt współfinansowany ze środków miasta stołecznego Warszawy
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 miesięcy | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Ten plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 miesięcy | Ten plik cookie jest ustawiony przez GDPR zgody cookie do rejestrowania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii "Funkcjonalne". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 miesięcy | Ten plik cookie jest ustawiany przez GDPR Cookie Consent plugin. Pliki te służą do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie z kategorii "Niezbędne". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 miesięcy | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Ten plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii "Inne". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 miesięcy | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent. Ten plik cookie służy do przechowywania zgody użytkownika na pliki cookie z kategorii "Wydajność". |
viewed_cookie_policy | 11 miesięcy | Ten plik cookie jest ustawiany przez wtyczkę GDPR Cookie Consent i jest używany do przechowywania informacji o tym, czy użytkownik wyraził zgodę na używanie plików cookie. Nie przechowuje on żadnych danych osobowych. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 lata | Statystyki Google Analytics |
_ga_* | 2 lata | Statystyki Google Analytics |