Debil

Debil” REŻ. PIOTR RATAJCZAK

Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

TERMINY SPEKTAKLU:

15 GRUDNIA 2021 R. GODZ. 19:00

16 GRUDNIA 2021 R. GODZ. 19:00

reżyseria
Piotr Ratajczak

autor
Malina Prześluga

muzyka
Tomasz Lewandowski

scenografia, kostiumy, reżyseria światła
Marcin Chlanda

ruch sceniczny
Arkadiusz Buszko

inspicjent
Bartłomiej Oskarbińki

inspicjent
Izabella Oleś

obsada
Bożena Adamek
Dominika Feiglewicz
Alina Szczegielniak
Grzegorz Łukawski
Antoni Milancej
Rafał Szumera

 

Premiera: 08.10.2021
czas trwania: 60 minut

To będzie opowieść o Kubie. O mężczyźnie z niepełnosprawnością intelektualną, który ma „czterdzieści lat skończone”. Kuba lubi zupę, swoich przyjaciół ze Stumilowego Lasu i chce żeby wszyscy byli „dobzi”. Kuba nie lubi bigosu, schodów i złych ludzi. Dlatego Kuba marzy, by zmienić świat, by zrobić go lepszym. I kiedy zdobywa taką możliwość, to robi to. Tak jak potrafi.

 

Debil to prapremiera dramatu uhonorowanego Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną za najlepszy tekst 2020 roku. Dramatu, który w przewrotny i dowcipny sposób porusza złożony temat osób z niepełnosprawnością i temat świata, który próbuje – a czasem nie próbuje wcale – z tym tematem dialogować. A dialogować trzeba; byle robić to mądrze, z empatią i czułością.

Piotr Ratajczak, reżyser:

Dramat Maliny Prześlugi Debil to jeden z pierwszych polskich tekstów, gdzie głównym bohaterem staje się mężczyzna z niepełnosprawnością intelektualną. Autorka oddaje głos niepełnosprawnemu czterdziestoletniemu Kubie i jego słowami, jego oczami pokazuje nam świat, który nie rozumie potrzeb i wrażliwości osób z niepełnosprawnością.

Debil to tekst który pokazuje mechanizm wykluczania grup społecznych, który może uruchamiać w tych grupach skrywane i wypierane resentymentalne akty buntu za doznane upokorzenia i krzywdy. A z drugiej strony ukazuje nam zakłamanie dzisiejszych elit, ich skrywaną pogardę dla wykluczonych, przykrytą wszelkiej formy akcjami, hasłami wsparcia, benefitami finansowymi dającymi im – elitom, celebrytom – jedynie dobre samopoczucie i medialną sławę.


Paradoksalnie Debil, mimo że mówi ustami niepełnosprawnego jest bardziej obrazem braku empatii i pogardy „zdrowego społeczeństwa”, niż ukazaniem wnętrza bohatera, który jak sam o sobie mówi „jest debilem wykreowanym na potrzebę chwili”.


Spektakl jest próbą oddania głosu niepełnosprawnemu mężczyźnie, ale ze świadomością, że nie mamy dostępu do jego świata wyobraźni i wrażliwości. Obraz sceniczny jest światem wykreowanym, sztucznym i abstrakcyjnym, a niepełnosprawność jest oddana symbolicznie z naciskiem na kreowanie jej na potrzeby spektaklu, nie oddając i nie aspirując do oddania „prawdy psychologicznej”.

Comments are closed.

Zapisz się do newslettera